Fasciens rolle i Civinini-Mortons syndrom (Mortons neuroma)
"Tykkelsen af dorsal fascien repræsenterede en statistisk signifikant forskel mellem tilfælde og kontroller. Det blev antaget, at ændringer i fodstøtte og ændret biomekanik virker på de interosseøse muskler, hvilket øger stivheden af dorsal fascien, især ved de punkter, hvor disse muskler er hæfter.
Kronisk stivhed af denne fascia øger stivheden af det mellemmetatarsale rum, hvilket fører til afklemning af den almindelige plantar nerve i foden (common digital plantar nerve =CDPN)".
Kilde: Journal of Anatomy, Stecco et al, 2015

En global tilgang til plantar fasciitis (svangsenebetændelse) med shockbølge-behandling
(Behandling af smerter i fodens svangsene UDEN at behandle selve senen, med Fascial Manipulation-guidet shockbølgeterapi)

”Benyttelse af extracorporeal shockwaves treatment (ESWT) på symptomstedet for plantar fasciitis alene kan hele den lokale irritation, men er muligvis ikke tilstrækkelig til at løse den primære årsag til plantar fasciitis og kan udsætte patienten for risiko for tilbagefald.

I dette tilfælde er påføringen af chok-bølger i de påvirkede myofascielle punkter i benet og bækkenet rettet mod at gendanne glideegenskaber og ligevægt i det myofascielle system af hele underekstremiteten for at genvinde den korrekte funktion af plantar fasciaen uden at behandle plantar fascien, som ofte viser sig at være betændt og smertefuld.
Den største styrke ved dette studie er, at vi betragtede plantar fasciitis som tegn på en global ændring i det fascielle system snarere end en lokal forringelse; denne tilgang kan løse risiko for tilbagefald og fejlslagen behandling.

Yderligere undersøgelser er nødvendige for at bekræfte de primære fund, og et større antal patienter skal involveres: dette er den største svaghed ved dette studie.
Hvis bekræftet, kan disse resultater antyde en anden forklaring på årsagen til svangsenebetændelse/plantar fasciitis og kan flytte fokus fra plantar fascien til hele det mere komplekse fasciesystem; det kan hjælpe lægen med at overveje nye løsninger på problemet.

Under alle omstændigheder er dette den første offentliggjorte rapport om ekstrakorporeal chokbølgebehandling for plantar fasciitis, der tager højde for en global tilgang til patologien”.
Kilde: Carla Stecco et al,, 2019