Nakke

Effekten af af myofascial behandling af patienter med subakutte piskesmæld-relaterede lidelser: et pilotstudie
KONKLUSION: Fascial Manipulation © teknikken kan være en lovende metode til forbedring af nakkebevægeligheden hos patienter med subakutte whiplash (piskesmæld) relaterede lidelser.
KLINISK REHABILITERINGS KONSEKVENS:
Myofascielle teknikker kan være nyttige til forbedring af behandlingen af subakutte whiplash-relaterede lidelser, der også reducerer deres økonomiske byrde".
Kilde: European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine, Picellu et al, 2011, Pubmed

Ultrasonografi ved muskelbetingede nakkesmerter: En randomiseret klinisk undersøgelse til diagnose og opfølgning
RESULTATER:
Der var signifikante forskelle mellem raske forsøgspersoner og patienter med kroniske nakke smerter (CNP) i tykkelsen af ​​den øvre side af sternocleidomastoideus fascien og den nedre og øvre side af den højre scalener fascia, både ved behandlingens slutning og under opfølgningen. Et signifikant fald i smerte og tykkelse af fasciae blev fundet. Analyse af tykkelsen af ​​de underliggende lag viste et signifikant fald i det løse bindevæv, både ved behandlingens slutning og under opfølgningen.
KONKLUSION:
Dataene understøtter hypotesen om, at det løse bindevæv inde i fasciaen kan spille en væsentlig rolle i patogenesen af ​​CNP. Specielt blev værdien af ​​0,15 cm af SCM-fascien betragtet som en afskæringsværdi, som tillader klinikeren at foretage en diagnose af myofascial sygdom hos et individ med CNP. Variationen af ​​tykkelsen af ​​fascia en korreleret med stigningen i mængden af ​​det løse bindevæv, men ikke med det tætte bindevæv".
Kilde: Surgical and Radiologic Anatomy, Stecco et al, 2014, Pubmed