Evidens for Fascial Manipulation (FM)

Flere studier dokumenterer god effekt af Fascial Manipulation (FM) og fasciens betydning for smerte- og nedsat bevægelighed. Disse studier er offentliggjort i diverse videnskabelige journaler, fx. PM & R, F1000res, Journal of Bodywork and Movement Therapies, International Journal of Therapeutic Massage & Bodywork, Annales Academiae Medicae Stetinensis,The Journal of Injury, Function and Rehabilitation, European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine m.m. Studierne er indekserede og publiserede på sundhedsdatabasen PUBMED.

For specifikke studier vedr. smerter i kroppen, se menuen til venstre.

Generelt
Titel: Fascial Manipulation og dens biomekaniske Model: En Guide til Menneskets Fascia System
Konklusion: "Denne workshop fremlagde et generelt syn på det menneskelige fascia-system og en ny måde at evaluere muskuloskeletale dysfunktioner på, specielt med henvisning til Fascial Manipulation Teknikken".
Kilde: International Journal of Therapeutic Massage & Bodywork, 2010

Titel: Brug af strukturel tensegration begrundet i Stecco Fascial Manipulation Metoden
"Lav terapeutisk effekt i en række tilfælde, der involverer muskuloskeletale systemer, kan skyldes forkert diagnose, misforståelse af essensen af problemet, patogenet eller forkert behandling. Terapi kan anvendes på det forkerte område (på stedet for smerte) eller kan dække et for lille område".
Kilde: Annales Academiae Medicae Stetinensis, 2014

Titel: Anatomi af den dybe fascia i overarmen. Anden del: Undersøgelse af nerveforsyningen
"Hypotesen om, at fascien spiller en vigtig rolle i proprioceptionen (ledstillingssansen), især dynamisk proprioception, er derfor avanceret. Faktisk er fasciaen en membran, der strækker sig gennem hele kroppen, og mange muskulære udvidelser opretholder den i en basal spænding. Under en muskulær sammentrækning kunne disse udvidelser også overføre effekten af strækket til et bestemt område af fasciaen og stimulere proprioceptorerne i dette område".
Kilde: Bulletin de l'Association des Morphologistes, Stecco et al, 2007

Titel: Fascielle lidelser: Implikationer for behandling
"Dysfunktion med ændringer i mekanisk koordination, proprioception, balance, myofasciel smerte og kramper er mere relateret til den dybe fascia og epimysium".
Kilde: P M & R, The Journal of Injury, Function and Rehabilitation, Stecco et al, 2016

Kilde: Kliniske og symptomatologiske refleksioner: Fascie systemet
I øjeblikket er der stadig lidt information om funktioner og interaktioner mellem det fasciale kontinuum (kontinuiet/forlængelse) og kroppens systemer;
Desværre er der i medicinsk litteratur kun få eksempler på, hvordan fasciel begrænsning eller ændret bevægelse af de forskellige bindelag kan skabe et klinisk problem.
Faktisk spiller fascien en vigtig rolle i at overføre mekanisk spænding for at styre et inflammatorisk miljø. Fascien er kroppens filosofi, hvilket betyder, at hver kropsregion er forbundet med en anden, mens osteopati er medicinens filosofi, hvilket betyder, at hele menneskekroppen skal arbejde i harmoni.
At kende og forstå dette komplekse system af fascielle lag er afgørende for klinikeren og alle sundhedseksperter, for at finde den bedste behandlingsstrategi for patienten".
Kilde: The Journal of Multidisciplinary Healthcare, Bordoni et al, 2014

For specifikke studier vedr. smerter i kroppen, se menuen til venstre.

(Gistrup Fysioterapi forbeholder sig retten til den danske oversættelse af studierne og kopiering på denne hjemmeside uden forudgående aftale, vil blive betragtet som uretmæssig brug!)