Indre Dysfunktioner

Fasciaesystemet og træningsintolerance hos patienter med kronisk hjertesvigt (CHF): hypotesen om osteopatisk behandling
"CHF er en progressiv og svækkende sygdom, der resulterer i en nedgang i patientens livskvalitet, som medfører meget høje sociale økonomiske omkostninger. En signifikant skelet-muskelpatologi synes at udgøre den vigtigste underliggende mekanisme til motions-intolerance.

Den moderne litteratur tilbyder ingen tekster forbundet med symptomerne på motions-intolerance hos patienter, der har en dysfunktion i fasciaesystemet. Vi ved, at det fascielle system kan være en af ​​årsagerne til forskellige lokale og systemiske symptomer, når der er en fascie dysfunktion, og vi ved, at manuel og osteopatisk behandling kan forbedre fasciens funktion.

Denne artikel har diskuteret muligheden for en fascie-relateret osteopatisk tilgang hos patienter med CHF, med det formål at forbedre symptomerne på træthed. Vi afventer yderligere forskning for at se, om patienter med CHF vil få større symptomatologiske fordele ved at kombinere den sædvanlige fysioterapi tilgang med en manuel fasciae terapi".
Kilde: Journal of Multidisciplinary Healthcare, 2015

Fascia lidelser: Implikationer for behandling
"
I denne beskrivende oversigt demonstrerer vi, at symptomer relateret til dysfunktion i lymfesystemet, det overfladiske venesystem og termoreguleringssystemet er tæt relateret til dysfunktion i den overfladiske fascia".
("In this narrative review, we demonstrate that symptoms related to dysfunction of the lymphatic system, superficial vein system, and thermoregulation are closely related to dysfunction involving superficial fascia".)
Kilde: Journal of the American Academy of Physical Medicine & Rehabilitation, 2015. Pubmed

Klinisk Case-beskrivelse på bedring af hyperthyroidisme (for højt stofskifte) og lavt BMI
En kvinde kommer til klinikken med rygsmerter og oplyser at hendes stofskifte er for højt. Efter en behandling med Fascial Manipulation mod interne dysfunktioner, ses en bedring i hendes stofskiftetal, ved blodkontrol 5 uger senere, og hun har taget yderligere 2 kg på.
(Casen er ikke udtryk for at FM generelt kan bedre interne dysfunktioner, da en del af disse kan skyldes reelle organ-patologier, men FM kan i visse tilfælde, særligt hvor organsygdom ikke kan påvises, medføre bedring i resultatet af organ-ubalancer, hvis stramme/skævttrækkende muskelfascier, der arbejder i samspil med organfascierne, hindrer organet i at fungere normalt).
Kilde: 2015, Gistrup Fysioterapi
Interne dysfunktioner stofskifte